Migrän+Yasmin =

För ungefär ganska då exakt en vecka sedan då var jag hos tant läkare och hon spontandroppade informationen att jag lider av superjätteförhöjd risk för stroke. Jag har i .. Tja många år helt enkelt, knaprat Yasmin, och gjort det för att även reglera min migrän som sades vara hormonrelaterad. Nu råkar det vara så att jag snubblade över denna i övrigt inte jätte charmiga läkaren som meddelade mig att stroken typ ligger och lurar kring hörnet. Så imorgon ska jag ta på mig mina skor, min lilla jacka och knata bort till samma dumma tant igen för att konsultera nya p-pills och undvika att bli en som bekräftar studien:

"En metaanalys av dessa visar att risken för ischemisk stroke är ungefär fördubblad hos individer med migrän. Risk­ökningen noterades dock bara för migrän med aura. Värt att notera för övrigt är att riskökningen var särskilt markerad bland kvinnor som åt p-piller, rökare och individer under 45 års ålder. När man undersökte kopplingen mellan migrän och hjärtinfarkt samt migrän och kardiovaskulärt orsakad död var sambandet inte lika tydligt som mellan migrän och stroke"



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0